Komentář Zuzany Klusové: Splavnění Odry zbytečně zničí poslední meandrující řeku v kraji

Komentář Zuzany Klusové: Splavnění Odry zbytečně zničí poslední meandrující řeku v kraji

Ostrava, Bohumín, 02. května 2022 – Moravskoslezská zastupitelka Pirátů přibližuje další pokus o vybudování nepotřebného plavebního kanálu. Jeho obětí by se mohly stát přirozené meandry řeky Odry u česko-polské hranice.

<hr />

Prezidentův velký sen, kanál Dunaj-Odra-Labe, není mrtev, jen ho na ministerstvu dopravy zkrátili a přejmenovali. Ministr dopravy Kupka (ODS) se rozhodl ve zkráceném meziresortním řízení předložit návrh na urychlenou přípravu oderské větve kanálu, kterou vehementně tlačí Polsko. Potřebují totiž megalomanskou vodní stavbu dostat za hranici svého území, aby na ni mohli žádat miliardy z EU a splnili podmínku mezinárodního přesahu.

Splavnění Odry je přesto stále stejný nesmysl jako kanál D-O-L podle původního plánu. Zničí poslední přirozeně meandrující řeku v Moravskoslezském kraji, přírodní památku evropského významu. Kanál bude drahý, pomalý a zbytečný.

Splavnit Odru pro nákladní lodě a tankery prý podle ministerstva dopravy musíme co nejdříve kvůli „naléhavému veřejnému zájmu“ v energetické krizi. To je naprosto nehorázné. Jen těžko si někdo může myslet, že stavba, která bude v nejlepším případě dokončena za deset patnáct let, nějak řeší aktuální situaci v energetice. Pokud potřebujeme z Polska dopravit zkapalněný plyn LNG, jak tvrdí náměstek kraje Jakub Unucka, nabízí se jako nejlevnější, nejrychlejší i nejekologičtější řešení plynovod. Plynovod STORK II, který mohl být hotový už před dvěma lety, ale ztroskotal na nezájmu účastníků trhu. Stejně jako by se to pravděpodobně stalo kanálu na Odře.

Pokud někdo tvrdí, že sem musíme po Odře vozit nadrozměrný náklad, uhlí nebo dokonce odpad, pak se nabízí levnější a rychlejší železnice, kterou nemusíme stavět, kterou už máme. Pokud konečně dostavíme skutečnou dopravní prioritu, vysokorychlostní trať z Katowic do Ostravy, uvolní se na železnice konečně kapacita pro nákladní dopravu a nebude žádný problém. Doby, kdy jely ocelárny na plné obrátky, kdy se těžily miliony tun uhlí a vozila těžká technika, jsou nenávratně pryč, a i tehdy jsme se obešli bez kanálu. Argumentace potřebou této dopravní stavby do budoucna je směšná.

Takzvané splavnění Odry do Bohumína nebo Ostravy přitom kriticky ohrožuje jednu z posledních přírodních památek svého druhu Hraniční meandry Odry. Nedovolme, aby poslední nezmrzačenou řeku v kraji vybetonovali, narovnali a nechali po ní jezdit tankery. Na Karvinsku už mnoho takových míst nenajdeme, prakticky všechno tady muselo ustoupit průmyslu, těžbě nebo dopravě.

Tvrzení, že splavnění Odry meandry neovlivní, je nesmysl. To, že je přímo neprotne, ještě neznamená, že je nijak neovlivní. Takhle to v krajině nefunguje. Každý student hydrologie ví, že při zásahu do vodního hospodaření příslušného rozsahu se voda musí odněkud vzít, aby byl zachován tzv. zůstatkový průtok. Dojde k hlubinné erozi, která stahuje vodu z okolí a způsobuje pokles hladiny podzemní vody. Navíc bude řeka, přístav pro tankery i překladiště zdrojem znečištění, které ovlivní život v Odře i jejím okolí. Nedovolme to!

Poláci už na své straně udělali spoustu opatření a chtějí je zaplatit z Evropské unie. Proto kanál na naší straně potřebují. Není to v našem zájmu, ale jejich. Odra nicméně dosud nebyla zařazena mezi prioritní dopravní stavby v síti TEN-T, EU to odmítla a nikde není dáno, že se to stane, pokud se splavní Odra až k nám. Opravdu máme v rozpočtu miliardy na zbytečnou dopravní stavbu, která nemá momentálně připravenou ani definitivní podobu?

Vláda v materiálu píše o splavnění do Ostravy, po vlně nevole, kterou jsme zvedli po zveřejnění materiálu, se najednou hovoří o Bohumínu. Bohumín ale netuší, kde přesně by měl nákladní přístav s překladištěm vyrůst. Padne Starý Bohumín a mosty po trase, které svými parametry nevyhovují pro přepravu tankerů s plynem? Nebo se přístav postaví někde v poli na soutoku Olše a Odry, kde není náklad kam přeložit a museli bychom tam dobudovat cesty a železnici?

Proč to dělat levně a jednoduše, když to můžeme dělat složitě, draze, špatně a na úkor přírody. Jsem ráda, že Piráti ve vládě tento materiál zachytili. Podle se totiž schovával za zrušení územní rezervy pro Dunaj-Odra-Labe. Smutné je, že se i dnes tak kontroverzní stavba předloží vládě bez diskuze s veřejností a samosprávami. To by se opravdu v moderní demokratické společnosti stávat nemělo. Odru nedáme!

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Získávat teplo z odpadu je lákavé, ale ne nejlepší řešení pro Karvinsko

Získávat teplo z odpadu je lákavé, ale ne nejlepší řešení pro Karvinsko

Ostrava, 27. července 2022 – Co s odpady? Česko stojí na rozcestí. Stojí na něm už mnoho let a stále otálí. Jak už to tak bývá, všechno zlé je ale k něčemu dobré. Několikrát odložený termín konce skládkování a chybějící odpadová legislativa nám daly prostor podívat se pozorně na vývoj v okolních zemích, analyzovat ho, vyvarovat se chyb a nyní investovat do technologií, které nás skutečně posunou dopředu. Přála bych si, abychom místo pohodlných řešení hledali pro Karvinsko to skutečně nejlepší. Oblast, která má trvale zhoršené životní prostředí a spoustu ekologických zátěží, to ke skutečnému zlepšení potřebuje. Společnost Veolia plánuje v Karviné vystavět multipalivový kotel o kapacitě 150 tisíc tun odpadu ve formě TAP s možností přidání biomasy. Jaká rizika to přinese, je fluidní kotel skutečně to nejlepší? Obávám se, že pro Karvinou ne.

Piráti k teplárenské kauze Havířova: Nechme ENVEZ posoudit odborníky a smlouvu ministerstvem

Piráti k teplárenské kauze Havířova: Nechme ENVEZ posoudit odborníky a smlouvu ministerstvem

Ostrava, 17. února 2022 – Havířovem dál zmítají obavy ohledně budoucnosti vytápění. Piráti reagují na znepokojení veřejnosti a chtějí se kvůli ENVEZ obrátit na ministerstvo vnitra a Moravskoslezské energetické centrum. Primátor podle nich mlží, když tvrdí, že neplánují stavět 19 plynových kotelen s komíny ve městě. Město si už v roce 2020 zadalo zpracování studie u Vysoké školy báňské za 100 tisíc korun. Ta jasně hovoří o plynových kotelnách. Totéž zaznělo ze strany vedení města také na podzmním semináři pro zastupitele.

Piráti Havířov: Smlouva s ČEZ ESCO je nevýhodná, některé části protiprávní, utajování podivné

Piráti Havířov: Smlouva s ČEZ ESCO je nevýhodná, některé části protiprávní, utajování podivné

Havířov, 26. ledna 2022 – Plány vedení města Havířova vytvořit společně s ČEZ ESCO novou teplárenskou společnost ENVEZ dál vzbuzují kontroverze. Pirát Martin Rédr se na lednovém zastupitelstvu dotazoval, zda akcionářská smlouva není v rozporu se zákonem, když zavazuje město zajistit změny v územním plánu ve prospěch společnosti ENVEZ nebo zakazuje vyvíjet aktivity směrem k jiným možnostem výroby a distribuce tepla. Zajímalo ho také, proč jsou zásadní pasáže začerněny a veřejnost se tak nemá šanci dozvědět, k čemu přesně se město zavazuje. Odpověď ale nedostal, nikdo nereagoval a primátor jednání ukončil.